Kaupallisten mikroliikennepalveluiden, kuten yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen, toimintaa säädellään erityisesti jalankulun olosuhteiden ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ajoneuvojen pysäköinnin säätely parantaa jalankulkuväylien esteettömyyttä, ja nopeusrajoitukset lisäävät sekä kuljettajien että sivullisten turvallisuutta.

Ihminen ajaa sähköpotkulaudalla Vantaan Clarion-hotellin ohi isoilla noppakivillä päällystetyllä kadulla.

Liikenteen palveluista annetun lain 18 b §:n mukainen mikroliikennelupa sallii kaupungin säädellä yhteiskäyttöisten kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, polkupyörien ja moottorilla varustettujen polkupyörien käyttöä. Mikroliikennepalveluiden säätely perustuu mikroliikennelupaan liitettäviin lupaehtoihin. 

Mikroliikennelupa tai siihen liitettävät lupaehdot eivät koske yksityishenkilöiden omia ajoneuvoja tai toimintaa, jossa ajoneuvoja vuokrataan henkilökohtaiseen pitkäaikaiskäyttöön leasingpalveluna tai kivijalkaliikkeestä esimerkiksi turistien päiväkäyttöön. 

Vantaan kaupungin voimassa olevat mikroliikennelupaan liitettävät lupaehdot löytyvät kaupungin verkkosivuilta.

Kevyiden sähköajoneuvojen pysäköinti

Kevyiden sähköajoneuvojen pysäköintiä ohjataan sekä tiemerkinnöillä laadittavilla kevyiden sähköajoneuvojen pysäköintialueilla että virtuaalisesti toteutettavilla rajoituksilla. Paras lopputulos saadaan yhdistelemällä molempia tapoja. Virtuaalisesti toteutettavista rajoituksista kerrotaan tarkemmin alempana omassa osiossaan. 

Kevyiden sähköajoneuvon pysäköintialueet toteutetaan tieliikennelain mukaisella M20 Kevyt sähköajoneuvo -merkinnällä. Suorakulmion muotoisen alueen sisällä olevan kevyen sähköajoneuvon symbolin tulee osoittaa pyöräliikenteen käyttämää väylää kohti. Ennen vuotta 2026 laadituissa pysäköintialueille merkittiin oma ruutu jokaiselle ajoneuvolle. Jatkossa käytetään yhtä suurta pysäköintialuetta, johon ajoneuvon saa pysäköidä vapaasti.  

M20-merkintää voidaan käyttää ilman liikennemerkkiä. Jos liikennemerkkiä käytetään, voidaan tarvittaessa käyttää lisäkilpeä H12.14 Kevyt sähköajoneuvo. Lisäkilpeä voidaan tarvittaessa käyttää myös esimerkiksi silloin, kun kevyiden sähköajoneuvojen pysäköintiä ohjataan muualle kuin kevyiden sähköajoneuvojen pysäköintialueelle. 

Pysäköintialueiden laadintaperiaatteet

Kevyiden sähköajoneuvojen pysäköintialueita laaditaan erityisesti kaupunkikeskuksiin ja joukkoliikenneasemien yhteyteen. Kaupunkikeskuksissa tärkeimpiä kohteita ovat kaupunkirakenteeltaan ja asutukseltaan tiiviit alueet, joissa on paljon palveluita tai muita kysyntää aiheuttavia kohteita. Myös palveluntarjoajilta saatava pysäköintidata auttaa tunnistamaan tärkeimpiä kohteita.

Joukkoliikenneasemista tärkeimmät kohteet ovat rautatieasemat, bussiterminaalit, pysäköintidatasta havaitut merkittävimmät bussipysäkit sekä tulevaisuudessa raitiotiepysäkit.

Kaupunkirakenteeltaan väljemmillä alueilla pysäköintialueita laaditaan lähtökohtaisesti samoihin kohteisiin kuin pyöräpysäköintiä.

Pysäköintialueen sijoittaminen katutilaan

Virtuaalisesti toteutettavat rajoitukset

Virtuaalisesti toteuttavat rajoitukset viedään kaupungin rajapinnan kautta palveluntarjoajien taustajärjestelmiin. Mikroliikennelupa velvoittaa palveluntarjoajat itse huolehtimaan kaupungin julkaisemien rajoitusalueiden käyttöönotosta. Rajoitukset ovat katukuvassa näkymättömiä.

Virtuaalisesti toteutettavat rajoitukset perustuvat GPS-paikannukseen. Paikannuksella ei pystytä erittelemään kaupunkitilan eri kerroksia, joten esimerkiksi alikulkuihin ei pystytä asettamaan eri rajoituksia kuin niiden yläpuolella olevaan tilaan. GPS-paikannuksessa on myös useiden metrien epätarkkuuksia, joten aluerajoitusten tulisi olla muodoltaan mahdollisimman yksinkertaisia ja kattaa koko kadun läpileikkauksen. Näin ollen esimerkiksi jalkakäytävälle ei voida asettaa erilaista rajoitusta kuin viereiselle ajoradalle. 

Keywords

Kadut