Rakennetussa ympäristössä esteettömyys huomioi ihmisten moninaisuuden ja mahdollistaa, että kaikki voivat toimia yhdenvertaisesti. Vantaalla katutila pyritään suunnittelemaan ja toteuttamaan vähintään esteettömyyden perustason mukaisesti.

Esteettömyydellä tarkoitetaan kaikille kuuluvaa yhdenvertaisuutta osallistua yhteiskunnan
toimintaan itsenäisesti ja omana itsenään. Esteettömyydessä on huomioitava liikkumis- ja toimimisesteisten käyttäjien moninaiset tarpeet laaja-alaisesti, muun muassa näkemiseen, kuulemiseen, ymmärtämiseen ja kommunikaatioon liittyvät asiat. 

Esteettömyyttä parantavat rakenteelliset ratkaisut, kuten valaistus ja suojatieratkaisut, edistävät samalla liikkumisen turvallisuutta. Esteetön ympäristö onkin kaikille käyttäjille toimiva, turvallinen ja miellyttävä eli esteettömästä ympäristöstä hyötyvät kaikki liikkujat.

Esteettömyydelle on SuRaKu-ohjeistossa määritelty kaksi tavoitetasoa: erikois- ja perustaso. 

Esteettömyyden erikoistasoa vaativat alueet ja reitit määritellään alue- tai reittikohtaisesti asemakaavoitusvaiheessa ja ennen toteutussuunnittelun käynnistymistä.

  • Erikoistaso määräytyy alueen palvelutarjonnan ja käyttäjämäärien mukaan tavallista suurempia esteettömyysvaatimuksia omaavista alueista, reiteistä tai kohteista.
  • Erikoistasoa vaativat alueet ja niiden rajaus tehdään aina tapauskohtaisesti.

Esteettömyyden perustaso

  • Peruskorjauksessa pyritään vähintään perustason tavoitteeseen.
  • Tavoitteena on, että kaikki uudisrakentaminen on vähintään esteettömyyden perustason mukaista.

Esteettömyyden erikoistaso

Esteettömän rakentamisen SuRaKu-projektin myötä esteettömyydelle asetetut tavoitteet on perinteisesti jaettu kahteen tavoitetasoon: erikoistasoon ja perustasoon. Vantaan kaupunki hyödyntää tätä kahden esteettömyyden tason jaottelua kaupunkiympäristön kehittämisessä.

Jaottelu kahteen tavoitetasoon pohjautuu eri alueiden toiminnallisten tarpeiden huomiointiin ja resurssien kohdentamiseen käyttäjien kannalta keskeisille alueille ja reiteille. Esteettömyyden erikoistasoa ei voida käytettävissä olevat resurssit huomioiden realistisesti asettaa tavoitteeksi koko kaupungin alueella, vaan määrittelyssä on painotettu alueita, joilla on erityisen paljon vanhus- ja vammaispalveluja.

Esteettömyyden erikoistason määrittelyperiaatteet Vantaalla

Erikoistason reittien määrittely kuvaa tavoitetilaa ja ohjaa suunnitteluratkaisujen valintaa jatkossa. Lisäksi linjatut periaatteet ohjaavat uusien erikoistason reittien määritystä.

Esteettömyyden erikoistason palvelukohteet

Erikoistason palvelukohteet on jaettu priorisointiluokkiin 1 ja 2. Priorisointia käytetään resurssien kohdentamisen työkaluna. Tavoitteena on, että kaikissa kohteissa toteutuu vähintään esteettömyyden perustason vaatimukset. Uusilla alueilla ja julkisen kaupunkitilan peruskorjauksen yhteydessä erikoistason toteuttamisedellytykset arvioidaan tapauskohtaisesti.

Erikoistason reittien materiaalit

Esteettömyyden erikoistason reittien materiaalien valinnassa on tärkeää ottaa huomioon sekä tuntokontrastit että väri- ja tummuuskontrastit. Materiaalien valinnan tulee ohjata liikkumista ja toimintojen sijoittelua. Oleellista on tilan selkeä jäsentely ja kulkureittien jatkuvuus. Tummuuskontrastit ovat liikkumisen kannalta olennaisen tärkeitä, sillä hyvän tummuuskontrastin pystyy erottamaan vielä heikollakin näöllä ja valaistuksella.

Heikkonäköisen käyttäjän kannalta riittävä tummuusero materiaalien valonheijastavuudessa on 30–40 prosenttiyksikköä.

Eri materiaalien valonheijastavuuteen vaikuttaa muun muassa materiaalin pintakäsittely, pinnan ikä, pinnassa käytetty kiviaines ja onko pinta kuiva vai märkä.

Tummuuskontrastin kannalta hyviä materiaalipareja on esitetty alla olevassa kuvassa.

Näkövammaisia ohjaavat ratkaisut

Ympäristön selkeys ja materiaalien, kontrastien ja valaistuksen käytön johdonmukaisuus on näkövammaiselle käyttäjälle tärkeää. Esteettömyyden erikoistason reiteillä tulee olla jokin ohjaava elementti, jota näkövammaiset voivat hyödyntää. Ohjaaminen voidaan toteuttaa joko seurattavilla reunoilla, materiaalieroilla tai ohjaavalla raidalla. Tärkeää on varmistaa ohjauksen jatkuvuus.

Kulkuväylän reunan käyttäminen ohjaamiseen on luontevaa ja kustannustehokasta pitkillä linjaosuuksilla. Ohjaavaa raitaa käytetään erityisesti näkövammaisille haastavissa ympäristöissä, joissa on useita risteäviä reittejä, paljon käännöksiä, aukioita tai muita liikkumista vaikeuttavia ärsykkeitä, kuten paljon melua tai ihmisiä. Tällaisia kohteita ovat tyypillisesti asemaympäristöt, terminaalit ja kaupunkien keskustat.

Jalankulun ja pyöräliikenteen erotteluraitaa ei voi käyttää ohjaavana raitana.

Ohjaava raita

Ohjaava raita linjataan kulkemaan sitä reittiä, joka on paras ja kätevin reitti näkövammaiselle. Linjausta suunniteltaessa on huomioitava ihmisvirrat, jotta näkövammainen ei kulje virran kanssa ristiin. Tällaisia kohtia ovat usein esimerkiksi sisäänkäynnit.

Ohjaava raita on tarkoitettu näkövammaisille, eikä reitin tarvitse seurata liikkumisrajoitteisten esteettömiä reittejä.

Asema-alueilla RATO16 -ohje kuitenkin määrää, että ohjaava raita sijoitetaan liikkumisrajoitteisten esteettömälle reitille. Ohjaava raita voidaan toteuttaa lisäksi parhaalle reitille, jos se poikkeaa esteettömästä reitistä.

Muut ohjaavat ratkaisut

Varoitusalueet ja huomiomerkinnät

Varoitusalueita ja huomiomerkintöjä käytetään varoittamaan näkövammaisia mm. reunasta, korokkeesta, luiskasta, portaasta tai suojatiestä sekä esteistä, joihin voi törmätä.

Varoitusalueiden läheisyydessä ei tule käyttää muita tummuudeltaan tai tuntokontrastiltaan varoitusaluetta vastaavia päällysteitä lähialueella väärinkäsitysten estämiseksi. Poikkeuksena tästä ovat ohjaavien raitojen yhteydessä käytettävät varoitusmerkinnät.

Rautateiden laiturialueilla tunto- ja tummuuskontrastit toteutetaan RATO16-ohjeen mukaisesti.

Tasoerot

Esteettömyyden erikoistasolla vältetään tarpeettomia tasoeroja. Tasoerot ratkaistaan helppokulkuisten portaiden ja luiskien tai hissien avulla. Tasoerot on osoitettava selvästi valaistuksen, pintojen tummuuseron ja varoitusalueiden avulla.

Portaiden ja luiskien mitoitusohjeet on koottu Portaat ja luiskat -sivulle sekä esteettömyyden erikoistason osalta vielä tarkemmin SUJUVA-ohjeeseen.

Vantaalla on käytössä Espoon, Helsingin ja Vantaan yhteinen kevyen liikenteen tyyppikaidemallisto ja kaiteiden käytön ohje.

Keywords

Kadut