Asemaympäristöt
Asema-alueeseen sisältyy asemarakennuksen tai katoksen lisäksi juna-asemilla raiteet ja matkustajalaiturit sekä asemaan liittyvillä bussiasemilla laiturialue ja niihin liittyvät matkustajapalvelut, kuten lipunmyyntipisteet.
Asemien kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta koko asema-alue käsitellään yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena.
Asema-aluetta ovat myös kulkuyhteydet asemaan liittyviin palveluihin, joita ovat liityntäliikenne, taksi ja pysäköintialueet.
Asema-alue on esteettömyyden erikoistason aluetta. Kulkuyhteyksinä junalle ja asemien toimintoihin johtavia väyliä koskevat esteettömästä rakentamisesta annetut rakentamistapaohjeet ja määräykset. Invalidiliitto suosittaa esteettömäksi myös reitit lähiympäristössä sijaitsevalle terveysasemalle ja apteekkiin.
Opastus asemilla
Opastus tulee olla katkeamaton ja erottua selvästi asemaympäristön mainoksista. Opastus tulee aina toteuttaa kahdella tavalla eli sekä kuvaan että tekstiin perustuen.
Laiturialueiden opastuksesta ja matkustajainformaatiosta vastaa Väylävirasto.
Asemaluokittelu
Kaukoliikenteen ja vain HSL:n käyttämät lähiliikenteen henkilöliikennepaikat on luokiteltu omiin luokkiinsa. Kaukoliikenteen luokittelussa kaikkein suurimmat henkilöliikennepaikat ovat omassa luokassaan ja muut suuret henkilöliikennepaikat ovat kahdessa luokassa Kauko 1a ja 1b.
Etelä-Suomen lähiliikenteen henkilöliikennepaikat ovat viidessä luokassa matkustajamääräperusteisesti. Lisäksi ne on jaoteltu sen mukaan, onko niillä liikennejärjestelmässä roolia vaihtoasemana.
Luokittelu tukeutuu matkustajamääriin, koska matkustajamäärät mitoittavat henkilöliikennepaikkojen rakenteita, kuten laitureita ja kulkureittejä.
Henkilöliikennepaikkojen luokituksen on tarkoitus toimia parantamistarpeiden tunnistamisen sekä hankepriorisoinnin työkaluna. Jatkossa luokittelu on mahdollista hyödyntää myös palvelutasotavoitteiden määrityksen pohjana.
Seudullisesti merkittävät liityntäpysäköintialueet sijaitsevat Kivistön, Vehkalan, Vantaankosken, Martinlaakson ja Tikkurilan asemien yhteydessä.
Kaukoliikenteen luokat
Suuret terminaalit
Lähiliikenteen 2. luokka
3–5 miljoonaa matkustajaa vuodessa
Lähiliikenteen 3. luokka
2–3 miljoonaa matkustajaa vuodessa
Lähiliikenteen 4. luokka
1–2 miljoonaa matkustajaa vuodessa
Lähiliikenteen 5. luokka
0–1 miljoonaa matkustajaa vuodessa
Asemaympäristöjen huolto ja kunnossapito
Huolto- ja kunnossapitorajat on sovittava selkeästi sekä julkisten että yksityisten tilojen osalta. Ympäristön kunnossapito on toteutettava kaikkialla asemaympäristössä niin laadukkaasti, ettei käyttäjä havaitse hallintarajan vaihtumista tilassa.
Asema-alueelle on laadittava valaistuksen huolto- ja kunnossapito-ohjelma, jolla eri osapuolten omat ohjeet yhtenäistetään alueelliseksi yleisohjeeksi.
Vantaalla sijaitsevista asemista Väyläviraston vastuulle kuuluvat pääradalla olevat asemat sekä Lentoaseman asema. Muut Kehäradan asemista ovat Vantaan kaupungin hallinnoimia.
Asemarakennuksen sekä asemalle vievien kävelyteiden ja laiturien kunnossapito on monesti useiden tahojen vastuulla.