Joukkoliikenneinfra
Joukkoliikenneinfraa ovat juna-asemat ja asemaympäristöt, bussiterminaalit, raitiotie- ja bussipysäkit sekä niihin liittyvät välittömät kulkuyhteydet ja kadut, joilla kulkee bussi- tai raitioliikennettä. Myös opasteet ja muut rakenteet, kuten katokset ja aikataulunäytöt, ovat olennainen osa joukkoliikenneinfraa.
Vantaan kaupunki huolehtii joukkoliikenteen reittikatujen, pysäkkien, bussiterminaalien ja kääntöpaikkojen kaavoituksesta, suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Valtion teistä ja niiden joukkoliikenteen pysäkeistä Vantaalla vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Ratojen suunnittelusta, ylläpidosta ja rakentamisesta vastaa Väylävirasto.
Pääradan asemista sekä Lentoaseman juna-asemasta vastaa Väylävirasto ja Kehäradan asemista puolestaan Vantaan kaupungin tilakeskus.
Raitioteiden reitit on osoitettu yleiskaavassa. Raitioteiden suunnittelussa käytetään Raitioteiden suunnitteluohjetta.
Bussireiteillä sovelletaan Paikallisliikenneliiton Linja-autoliikenteen suunnitteluohjeita niiltä osin kuin ei ole Vantaan omia ohjeita. Pysäkit ja niihin liittyvät ratkaisut, suojatiet ja mahdolliset hidasteratkaisut suunnitellaan Vantaan tyyppipiirustusten mukaisesti.
- Kadun suositeltava pituuskaltevuus on maksimissaan 7 prosenttia.
- Lähtökohtaisesti korotuksia bussireiteillä on vältettävä. Bussireiteillä korotus toteutetaan 6 senttimetriä korkeana.
Joukkoliikenteen sujuvoittaminen
Joukkoliikenteen sujuvuus on tärkeää sen houkuttelevuuden lisäämiseksi, matkustajien matka-aikojen nopeuttamiseksi ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Sujuva joukkoliikenne lisää matkustajamääriä ja lipputuloja ja sitä kautta alentaa joukkoliikenteen subventiotarvetta. Sujuvoittamistoimenpiteet paitsi nopeuttavat joukkoliikennettä myös parantavat liikennöinnin luotettavuutta.
Asemaympäristöt
Asemaympäristöllä tarkoitetaan kaikille sopivaa esteettömyyden erikoistason aluetta, joka käsittää sekä itse aseman asemarakennuksineen että esteettömät reitit lähimmille joukkoliikenneyhteyksille, saatto- ja liityntäliikennealueille, taksiasemalle sekä muille pysäköintialueille. Esteettömyyden erikoistason reittien jatkuvuus toteutetaan esteettömyyden tavoiteverkon mukaisesti.
Asema-alueeseen sisältyy siis asemarakennuksen tai katoksen lisäksi juna-asemilla raiteet ja matkustajalaiturit sekä asemaan liittyvillä bussiasemilla laiturialueet ja niihin liittyvät matkustajapalvelut. Asemien kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta koko asemaympäristö käsitellään yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena.
Asemaympäristöjen esteettömyyssuunnittelua koskevia esteettömyysmääräyksiä, -ohjeita ja -suosituksia on koottu SUJUVA-ohjeeseen. SUJUVAn tavoitteena on parantaa esteettömyyttä erityisesti eri suunnittelu- ja omistusalueiden rajapinnoilla.
Seudullisesti merkittävät liityntäpysäköintialueet sijaitsevat Kivistön, Vehkalan, Vantaankosken, Martinlaakson ja Tikkurilan asemien yhteydessä.
Bussiterminaalit
Terminaaleilla tarkoitetaan pysäkkialueita, joiden kautta liikennöidään pääosa alueen joukkoliikenteestä. Terminaalit voivat sijaita bussiliikenteen ja raideliikenteen solmukohdissa tai esimerkiksi keskustoissa. Linjasto- ja kaupunkirakenteen mukaan terminaaliin voi päättyä suuri osa liikenteestä tai linjat liikennöivät terminaalin läpi. Vantaalla bussiterminaalit sijaitsevat lähtökohtaisesti keskeisten juna-asemien yhteydessä.
Bussiterminaalit ja niiden lähiympäristöt ovat esteettömyyden erikoistasoa. Terminaalin ja sen lähiympäristön tulee olla laadukasta kaupunkiympäristöä.
Opastuksen tulee olla yhtenäinen ja katkeamaton sekä erottua selvästi muun ympäristön mainoksista ja tilan muusta värityksestä.
- Asemaympäristöjen esteettömästä opastuksesta on lisätietoja SUJUVA-ohjeessa, mikäli bussiterminaali sijaitsee aseman yhteydessä.
Erilaisia bussiterminaalityyppejä sekä niiden laituriratkaisuja on esitetty tarkemmin Paikallisliikenneliiton linja-autoliikenteen suunnitteluohjeen luvussa 4.3.
Bussipysäkit
Bussipysäkki on ajoradan varteen merkitty alue matkustajien kyytiin ottamista tai jättämistä varten. Pysäkki voi olla tyypiltään joko pysäkkisyvennys tai ajoratapysäkki. Pysäkkityyppien erilaiset periaateratkaisut esteettömyyden perus- ja erikoistasoille on esitetty tarkemmin linja-autopysäkkien tyyppipiirustuksessa. Esteettömyyden erikoistason pysäkkejä rakennetaan esteettömyyden erikoistason tavoiteverkon mukaisille kohteille, mutta erikoistason mukaisia reunatukiratkaisuja voidaan toteuttaa myös perustasolla.
Pääkatujen ja muiden vilkasliikenteisten katujen pysäkit toteutetaan lähtökohtaisesti pysäkkisyvennyksenä. Ajoratapysäkkejä käytetään muilla kaduilla sekä liikenteen rauhoittamiseksi harkinnan mukaan. Liikenteen rauhoittamiseksi voi olla tarpeen rakenteellisesti estää ajoratapysäkillä olevan bussin ohittaminen.
- Ajoratapysäkkejä ei voi käyttää ajantasaukseen.
- Jos bussiliikennettä on kadulla yli 20 vuoroa/tunti, pysäkkisyvennys on sujuvampi ratkaisu.
Raitiotiepysäkit
Raitioliikenne tulee sijoittaa omalle kaistalleen aina, kun se on tilan ja geometrian puolesta mahdollista. Uusia raitioteitä tulisi vain harkiten linjata sellaisille kaduille, joilla raitiotietä ei voida erotella muusta liikenteestä. Raitiotiepysäkit sijoitetaan mahdollisimman keskeisille paikoille ja ensisijaisesti liittymien yhteyteen. Päätepysäkit tulee aina suunnitella erityiskohteina suunnitellun liikenteen tarpeet huomioiden.
Pysäkkilaitureiden sijoitteluun ja tyyppiin eli onko kyseessä sivu-, keski- tai bussien kanssa yhteinen laituri, vaikuttavat muun muassa raitiotien sijainti katupoikkileikkauksessa, käytettävissä oleva katutila, liittymäjärjestelyt ja raitiovaunukalusto. Laitureiden sijoittamisessa tulee varmistaa, että sijainti on rakenteellisesti mahdollinen. Laitureiden sijoittelun yhteydessä tulee varata myös riittävästi tilaa pysäkkien kulkuyhteyksille sekä tarvittaessa huomioida liityntäpysäköintitarve eritysesti polkupyörille. Yhteydet pysäkeille suunnitellaan sujuviksi.
Raitiotiepysäkit toteutetaan aina esteettömyyden erikoistason ratkaisuina. Lähtökohtaisesti erikoistason reitti jatketaan vähintään lähimmille vaihtopysäkkeinä toimiville bussipysäkeille ja juna-asemalle. Raitiotiepysäkkien lähiympäristössä muut esteettömyyden erikoistason reitit määritetään tapauskohtaisesti esteettömyyden erikoistason tavoiteverkon mukaisesti.
Bussipysäkkien parantaminen
Bussipysäkkejä voidaan parantaa esimerkiksi katujen ja teiden saneerauksen yhteydessä tai erillisinä kohteina.