Suojatiet ja pyörätien jatkeet

Katualueella suojatie osoitetaan yleensä sekä liikennemerkillä että tiemerkinnällä. Pyörätien jatke merkitään, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.

Suojatie Martinlaakson linja-autoasemalla.

Suojatie on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettu tien tai kadun osa. 

Suojatie tai pyörätien jatke tehdään mahdollisimman lyhyeksi, lähtökohtaisesti kohtisuoraan ajoväylän yli, ja sen tulee olla vähintään sille johtavan väylän levyinen. Suojatien tulee olla kohtisuorassa reunatukeen nähden.

Suojatiet ja pyörätien jatkeet voidaan toteuttaa tiemerkinnöin, keskisaarekkeellisina ratkaisuina, korotettuina, 1- tai 2-puolisina kavennuksina tai liikennevalo-ohjattuina. Näistä keskisaarekkeet, kavennukset ja korotukset sekä liikennevalot tukevat liikenteen rauhoittamista.

Suojatie- tai ylitysratkaisuun vaikuttaa muun muassa kadun ja pyörätien luokka, liikennemäärä, nopeusrajoitus, ylitysmatkan pituus ja ylitettävien kaistojen lukumäärä sekä ympäröivän kaupunkitilan luonne ja käyttäjäjakauma.

Vantaan tyyppipiirustusten mukaisesti uusien suojateiden vähimmäisleveys on jalkakäytävillä 4,0 metriä ja yhdistetyillä sekä erotetuilla jalankulku- ja pyöräilyväylillä 4,5 m. Alle 3,5 metrin levyisillä jalankulun ja pyöräilyn väylillä tehdään vähintään 3,5 metrin levyinen suojatie ja pyörätien jatke.

Väyläviraston tiemerkintöjen suunnitteluohjeessa suojatien vähimmäisleveys on 2,5 metriä, jos nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa tai vähemmän ja 4,0 metriä, jos nopeusrajoitus ylittää 50 kilometriä tunnissa.

Suojatiemerkinnät

Suojatie merkitään vähintään saman levyisenä kuin siihen liittyvä väylä. Kohdissa, joissa on pieni kaarresäde, viivat voivat olla kaarevia. Saarekkeen ja sulkualueen kohdalla suojatietä ei merkitä.

Suojatien tiemerkintä tehdään vähintään 3 millimetrin pintamassamerkinnällä tai luonnonkivellä (valkoinen ja musta luonnonkivi). Suojatie osoitetaan valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella, jonka leveys ja väli ovat 500 millimetriä. Pyörätiellä merkinnän vähimmäispituus on 1,0 metri ja symbolin leveys ja merkintöjen väli on 300 mm.

Odotusalueet ja keskisaarekkeet

Jalankulkijan ja pyöräilijän odotusalueet ja keskisaarekkeet suunnitellaan riittävän kokoisiksi, jotta kadun ylittämistä on turvallista odottaa.

Varoitusalueet, ohjaavat raidat ja reunatuet

Varoitusalueet, ohjaavat raidat ja suojateiden reunatukijärjestelyt rakennetaan Vantaan kaupungin tyyppipiirustusten 58854–910, –911 ja –912 mukaisesti.

Avainsanat

Kadut