Pysäköinnin suunnitteluohjeet

Pysäköinti voi sijoittua yleisille alueille tai yksityisille kiinteistöille. Kadunvarsi- ja liityntäpysäköinnin lisäksi asumisen, toimistojen, liiketilojen ja muiden palveluiden pysäköinnille on oma mitoitusohjeensa.

Autoliikennettä Martinlaakson ostarin tuntumassa.

Pysäköinnin mitoitusohjeet ja -vyöhykkeet

Asumisen, toimistojen, liiketilojen sekä joidenkin palveluiden pysäköinnin mitoitusohjeessa on esitetty pysäköinnin mitoitusvyöhykkeet ja -ohjeet toiminnoittain. 

Mitoitusohjeen tavoitteena on mahdollistaa kaupunkirakenteen tiivistäminen kaupunkikeskustoissa, asemien ja ratikkapysäkkien läheisyydessä sekä edesauttaa laadukkaan kaupunkiympäristön ja kohtuuhintaisen asuntorakentamisen toteutumista.

Lisäksi mitoitusohjeella tuetaan rakentamista hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja laajan palvelutarjonnan ääreen, mikä osaltaan vähentää tarvetta oman auton omistamiseen ja käyttöön. Tavoitteena on myös rakennettavien autopaikkojen käytön tehostaminen. Mitoitusohje on tavoitteellinen.

Mitoitusohje on hyväksytty Kaupunkiympäristölautakunnassa 8.4.2025.

Kadunvarsipysäköinti

Kadunvarsipysäköinnillä tarkoitetaan yleensä kadun varrella sijaitsevia henkilöautojen suuntaispaikkoja, jotka voivat sijaita ajoradalla, ajoradan tasolla pysäköintikaistalla tai reunakiven toisella puolella jalankulkijoiden tasossa sijaitsevalla välikaistalla. Kadunvarsipysäköinti koskee kuitenkin myös linja-autoja, kuorma-autoja, moottoripyöriä sekä polkupyöriä.

Kadunvarsipaikkojen tarve arvioidaan ympäröivän maankäytön perusteella. Pysäköinti voi olla aikarajoitettua ja myös maksullista. Aikarajoituksilla ja maksuilla pyritään tehostamaan paikkojen käyttöä niiden määrän minimoimiseksi.

Liityntäpysäköinti

Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan auton, moottoripyörän tai polkupyörän jättämistä erilliselle liityntäpysäköintialueelle, josta matkaa jatketaan joukkoliikenteellä.

Liityntäpysäköintialueet opastetaan Tieliikennelain (729/2018) mukaisella liityntäpysäköintiviitalla F18 ja alueella käytetään liityntäpysäköintipaikan merkkiä E3.

Kaikilla Vantaan liityntäpysäköintialueilla 16 tunnin pysäköinti edellyttää voimassa olevan HSL:n tai VR:n lipun tai kertamaksun. B-vyöhykkeen asemilla sekä Tikkurilassa liityntäpysäköinti maksaa joukkoliikennelipun lisäksi 1 euron. Ilman voimassaolevaa joukkoliikennelippua 16 tunnin pysäköinti maksaa 5 euroa. Lisämaksua vastaan Vantaan liityntäpysäköintialueilla voi pysäköidä jopa 48 tuntia.

Liityntäpysäköinnin suunnittelu

Suunnittelussa tulee ottaa huomioon muun muassa seuraavat asiat: lyhyet, suorat ja selkeät kävelyreitit, esteettömyys ja liikenneturvallisuus, helppokäyttöisyys, opastus ja viitoitus sekä valaistus ja ilkivallan torjunta.

Polkupyöräpysäköinti ja -telineet

Suunnittelussa keskeisintä on, että pyöräpysäköinti sijaitsee lähellä määränpäätä, on matkanvarrella määränpäähän ja tulosuunnasta näkyvillä. Tämä tekee käyttämisestä helppoa ja miellyttävää sekä liityntäpysäköinnistä sujuvaa. Sijainnin tulee tukea sujuvia matkaketjuja.

Maankäytön toimintojen määrä ja laatu sekä kaupunkiympäristön ominaisuudet vaikuttavat yleisten alueiden pyöräpysäköinnin tarpeeseen. Yleisten alueiden pyöräpysäköintiä tarvitaan kaduilla, pysäkeillä, pysäköintialueilla ja muilla liikennealueilla, toreilla ja aukioilla sekä erilaisilla virkistysalueilla, kuten liikuntapaikoilla ja puistoissa. Yleisten alueiden pyöräpysäköinnin suunnittelussa korostuvat asiointi- ja vierailutarpeet.

Yleisten alueiden lisäksi pyöräpysäköintiä tarvitaan kiinteistöissä ja tonteilla. Näille rakennettavien pyöräpaikkojen vähimmäismäärä ja niiden sijoittuminen sekä pyöräpaikkojen hyvä laatutaso määritetään pysäköinnin mitoitusohjeessa. Kiinteistöjen puutteelliset pyöräpysäköinnin järjestelyt aiheuttavat yleensä pyörien pysäköimisen hajautumista kiinteistöjen piha-alueilla ja läheisillä yleisillä alueilla. 

Pyöräliikenteen reittien varrella voidaan käyttää tieliikennelain mukaisia opasteita pyöräpysäköintiin.

Polkupyörätelineet

Vantaalla polkupyörätelineiden tulee olla kiinteästi asennettuja ja niiden tulee mallin puolesta mahdollistaa runkolukitus. Myös kestävyys on tärkeä ominaisuus. Materiaalina käytetään terästä.

Pyörätelineitä voidaan sijoittaa esimerkiksi puurivien väliin kivetylle välikaistalle, varsinaisen jalankulkualueen ulkopuolelle.

Vantaalla voidaan käyttää eri alueilla pyörätelineissä eri malleja.

Pyörätelineiden korkeuden tulee olla sellainen, että se on aurauskaluston helposti havaittavissa.

Avainsanat

Kadut Pysäköiminen